Omdat ik met MelVertel het leesplezier en de leesvaardigheid wil promoten, post ik af en toe ook stukken uit andere media of van andere schrijvers, die de spijker op zijn kop slaan. Vandaag een passage uit Het Parool over het leesonderwijs in Ierland:
Wanneer worden we eens wakker in Nederland?
Waarom Ierse kinderen veel beter kunnen lezen dan Nederlandse: ‘Gewoon een stapel boeken neerleggen en met zijn allen lezen’. Terwijl Nederland worstelt met leesvaardigheid onder kinderen en jongeren, blijkt Ierland een succesverhaal te schrijven. Wat kunnen we leren van de aanpak daar?
Nederlandse kinderen kunnen steeds slechter lezen en zijn minder goed in taal. Nederland is afgezakt naar de 35ste plaats op de internationale (Europese, red.) ranglijst. De leesvaardigheid van maar liefst een derde van de 15-jarigen is zo ondermaats dat zij op school en in de samenleving niet goed kunnen functioneren.
Frederique van Buuren, Nederlandse vertaler die in het Ierse Wicklow woont, ziet dat het Ierse onderwijs leesplezier veel centraler stelt dan het Nederlandse. Ze was lange tijd voorzitter en leerkracht van een Nederlandse taal- en cultuurschool in Dublin, en heeft zelf kinderen die naar Ierse scholen gaan. “Het is bijna verstikkend hoe toetsen in het Nederlandse onderwijs het leesplezier wegzuigen. De funfactor in Ierland is echt een enorm verschil.”
Dear-time
Er is volgens Van Buuren in het algemeen meer tijd voor lezen in Ierland. Zo doen veel scholen aan Dear-time. “Dear staat hier voor Drop Everything And Read. Leraren zetten dan de les stil, zodat kinderen tien minuten een boek kunnen lezen.
In Nederland hebben we te veel gefocust op trucjes om de structuur van teksten te snappen, in plaats van de daadwerkelijke inhoud.”
25 jaar geleden dachten we dat deze methode, begrijpend lezen, als afsnijroute gebruikt kon worden om kinderen snel goed te kunnen leren lezen,” vervolgt Stronks. “Nu moeten we concluderen dat het niet werkt. Als je een tekst leest, ben je dan bezig met wat het middenstuk is en wat de conclusie? Nee, je leest vooral omdat je interesse hebt in het onderwerp of omdat je daarna met iemand wilt discussiëren over wat je gelezen hebt.”
“Simpel gezegd lezen Ierse kinderen op school meer en lezen ze leuker,” concludeert Van Buuren. Saaie teksten moeten de deur uit, vindt ze: “Het Nederlandse onderwijs moet lezen weer leuk maken voor kinderen.”
Beluister ook de podcast met schrijver Raymond van de Klunders (Kluun) en leraar Merel van Vroonhoven over leesbevordering. Klik hier om direct te luisteren.
Bron foto kat: Boeken over Ierland | Literaire Reizen

